SEO

Inlägget gjort

Ska man använda nyckelord?

Meta nyckelorden går tillbaka ända till 1995. Folk sökte forfarande på webben med AltaVista och Infoseek och webben var fortfarande ungdomligt oskyldig. Du kunde lägga till en metakod på en sida som indikerade sidans huvudord. Det såg ut så här:

<meta name=”keywords” content=”seo, search engine
optimisation, search engine optimization,
search engine ranking”>

Det här meta-nyckelelementet (som alla andra metaelement) är osynligt för besökaren men synligt för sökmotorerna. De sökord som du lägger till i det här elementets innehållsattribut skulle då användas som en rankningsfaktor av sökmotorerna.

Om det här låter som att du ber Google att rangordna bara dig för det sökord du vill ha: så har du alldeles rätt. Om du tycker att “det här är för lätt”: så har du också rätt, visade det sig vara. Naturligtvis, när webben blev mer kommersiell, började folk spamma dessa nyckelordselement och sökmotorerna började ignorera dom.

Redan i september 2009 tillkännagav Google officiellt vad som varit sant i flera år: “Google använder inte sökordsmetakoden i webbrankning”.

Använder Yahoo! och Bing meta nyckelord längre?

I oktober samma år 2009, meddelade Yahoo! att de inte längre använder meta nyckelordstaggen heller. Det visade sig inte vara helt sant, eftersom de indexerar dem, men de hjälper dig inte ändå.

Bing uppgav också i 2014:
“Idag är det ganska klart att meta nyckelordstaggen är död när det gäller SEO-värdet.”
Tidigare innebar de att användningen av dem – på fel sätt – skulle kunna fungera mot dig i stället, eftersom det snarare ses som en spam-signal än en rankningssignal.

Så slösa inte din tid på meta nyckelordstaggen. Använd istället dom 5 minuter det tar att hitta nyckelord till att förbättra text innehållet. Det är verkligen värt det. Eller spendera din tid på att göra verkliga sökordsforskning, för när meta-nyckelordet är dött är nyckelord fortfarande mycket levande.

Men jag vill ha meta nyckelord !!!

Inga bekymmer, för idag består SEO av många andra taktiska drag som påverkar istället. Eftersom verkligheten är, att om du försöker ranka för alla termer som till och med bara är lite konkurrenskraftiga, kommer meta-nyckelord inte att hjälpa till. Du bör skriva engagerande, meningsfullt innehåll på en tekniskt väloptimerad plattform och få bra länkar och socialt engagemang. Det är vad som bygger bra ranking, meta nyckelord har inget med det att göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *